Om du vill börja arbeta med telefonkommunikation finns det flera saker som kan vara bra att tänka på. Genom att följa våra tips kan vi hjälpa dig på vägen ända fram till drömjobbet som telefonförsäljare eller kundtjänstmedarbetare.

1. Fundera varför du vill jobba inom telekombranschen

När du ska söka jobb är det alltid till din fördel att klargöra för dig själv vad du vill ha ut av ett jobb och vad du tror att jobbet vill ha ut av dig. Genom att sätta upp tydliga punkter och riktlinjer blir det lättare att sätta upp mål som du vill uppnå.

Börja med att tänka över varför du vill jobba inom telekombranschen. Vad är det som lockar och vad tror du att du kan tillföra?

2. Fråga runt – ditt drömjobb kan finnas i det dolda

När man letar efter ett nytt jobb, eller kanske till och med sitt första jobb, blir man ofta hänvisad till Platsbanken där Arbetsförmedlingen listar alla lediga tjänster och tror att jobbsökandet slutar där. Men så behöver det inte vara.

Många får jobb genom kontakter och genom att fråga runt på egen hand. Du som är intresserad av att jobba med telekommunikation har mycket att vinna på genom att höra av dig till intressanta företag. Då visar du för en eventuellt framtida arbetsgivare att du kan ta egna initiativ och är driftig.

Samtidigt kan du välja företaget som du tycker känns bäst och hoppas att de har en ledig tjänst som bara sitter och väntar på dig.

3. Skriv ett bra cv och visa arbetsgivaren vem du är

Lägg mycket möda och energi på att arbeta fram ett riktigt bra cv. Cv:t är ofta arbetsgivarens första intryck av dig som person och arbetstagare så se till att få med allt som kan hjälpa dig till en arbetsintervju.

Fokusera på tidigare arbetserfarenheter som kan vara relevanta för ett jobb inom telekombranschen och håll dig kort och koncis. Arbetsgivaren vill inte bli tvingad att läsa en hel uppsats.

4. Kom väl förberedd till intervjun

Skickar du in ett bra och välarbetat cv är chansen stor att du får komma på en arbetsintervju. Nedan listar vi några viktiga punkter att förhålla sig till.

  • Ha koll på vad som efterfrågas i platsannonsen/vid tidigare kontakt med arbetsgivaren. Det är alltid bra att komma till arbetsintervjun fullt medveten om vad du ger dig in på. Läs platsannonsen noga innan och skriv gärna ner vad som gäller så blir informationen lättare att komma ihåg.
  • Förbered dig på att svara på frågor och fundera ut vilka frågor du vill ha svar på. När du blir kallad till en arbetsintervju kan du vara säker på att du kommer få svara på en hel hög med frågor. Genom att förbereda dig på vilka frågor som kan tänkas komma och tänka över vilka frågor du själv vill ha svar på kommer du komma till arbetsintervjun riktigt bra förberedd.
  • Personliga egenskaper. Ofta läggs det fokus på dina personliga egenskaper under en arbetsintervju. Förbered dig genom att tänka över egenskaper som bäst beskriver dig som arbetstagare, styrkor såväl som svagheter. Att visa på att du har områden du behöver arbeta med behöver inte vara negativt utan kan istället visa på god självmedvetenhet och viljan att utvecklas.
  • Var dig själv. Det kan låta klyschigt men det viktigaste under en arbetsintervju är att du är dig själv. Arbetsgivaren vem se vill du är och situationen blir mer avslappnad för dig om du slipper känslan av att du behöver bli någon annan för att få jobbet.

5. Hitta rätt fackförbund

Precis som inom vilket yrke som helst är det viktigt att tänka över vilket fackförbund du ska gå med i när du äntligen har fått jobbet som telefonförsäljare eller support. Genom att jämföra bland Sveriges ledande fackförbund på Fackförbund.com kan du hitta det som passar dig bäst utan egna förkunskaper.

När du blir medlem i ett fackförbund blir din arbetstillvaro tryggare och du har själv möjlighet att påverka din arbetssituation.

6. Det finns inga dumma frågor

När du är helt ny på ett jobb och dessutom befinner dig i en helt ny bransch kommer det ofta många frågor i huvudet på en och samma gång. Var inte rädd för att bomba din arbetsgivare med frågor. Hen finns där för att hjälpa dig att komma igång och vill att du frågar om det är något du undrar över.

Ställ hellre en fråga för mycket än att chansa dig fram.